Vihreiden eurovaaliehdokas Harri Auvisen Savon Sanomissa 14.1.2014 julkaistu kirjoitus

Auvinen_Harri_1

Matkustan junalla pääsääntöisesti kaikki pidemmät siirtymätaipaleet kotimaassa. Suurimmat syyt junan suosimiseen ovat matkustusmuodon ekologisuus ja lähes täysipainoinen työskentelymahdollisuus mukana kannettavalla tietokoneella.

Puhelut pysyvät raiteilla ytimekkäinä, sillä pitkät jaarittelut katkeavat helposti viimeistään seuraavalla korpitaipaleella. Samalla matkustamiseen käytetty aika on mahdollista hyödyntää keskittymistä vaativiin tehtäviin ja toisaalta lepäämiseen.

Kuljetut raidekilometrit pistävät myös miettimään, miten VR:n toimintaa voisi kehittää. Helppoa olisi tietysti vaatia edullisempia lippujen hintoja ja aikatauluissa pysymistä, mutta nämä asiat eivät etene pelkästään nyrkkiä pöytään iskemällä.

 

Rataverkoston ja junien toimintavarmuus muodostavat yhdessä edellytykset laadukkaille palveluille. Valtion tulisikin panostaa rataverkoston kuntoon nykyistä enemmän ja huolehtia omalta osaltaan tästä yhtälöstä.

Suomessa yhden junan myöhästyminen heijastuu jatkoyhteyksien lisäksi helposti useampaan muuhun vuoroon, sillä kaksiraiteisia kohtaamis- ja ohituspaikkoja on suhteellisen harvassa. Kun tähän lisätään vielä italialaisvalmisteisten Pendolinojen pakkas- ja lumiherkkyys, ei toistuvilta ongelmilta ole vältytty.

Näistä syistä junayhteyksien nopeutuminen ja luotettavuus ei ole edistynyt toivotulla tahdilla. Kilpailukyvyn kannalta jo puolenkin tunnin ero on monella reitillä merkittävä.

Kaluston suhteen VR on oikeilla raiteilla hankkimalla 80 sähköveturia Siemensiltä. Uudet veturit ovat monessa suhteessa edistyksellisiä ja kykenevät muun muassa syöttämään keräämänsä jarrutusenergian takaisin sähköverkkoon. Vetureiden soveltuvuudesta Suomen ankariin olosuhteisiin on jo näyttöjä naapurimaistamme ja niiden toimivuus taataan kovillakin pakkasilla.

 

VR:n lipunmyyntijärjestelmää tulee kehittää eteenpäin.

Ensinnäkin junan ollessa täynnä lippuautomaatista pitäisi pystyä ostamaan istumapaikaton lippu ja säästää asiakas samalla yhdeltä epäselvältä virheilmoitukselta. Konduktööriltä lipun tässäkin tapauksessa voi kyllä ostaa, mutta vain lisämaksua vastaan.

Paikattomuus yhdistettynä lisämaksuun on helposti sellainen yhdistelmä, että satunnaisen asiakkaan junailut loppuvat siihen kertaan.

Toinen ja paljon tärkeämpi ominaisuus olisi mahdollisuus saada nimetty istumapaikka edes niille osuuksille, joille se on järjestettävissä. Ajatellaan tilannetta, jossa asiakas matkustaa Helsingistä Iisalmeen, mutta juna on myyty täyteen lyhyelle alkupään osuudelle.

Tällöin esimerkiksi vaihdottomassa aamujunassa asiakas jää ilman merkittyä istumapaikkaa aina Iisalmeen saakka. Huonolla tuurilla tämä Helsingistä lippunsa ostanut asiakas joutuu vielä väistelemään myöhemmin lippunsa hankkineiden ja matkaan nousevien paikoilta.

Nämä epäkohdat ovat korjattavissa edullisesti pienillä ohjelmistopäivityksillä.

Harri Auvinen

Kirjoittaja on Vihreiden eurovaaliehdokas, Kuopion valtuuston ja kaupungin hallituksen jäsen, sekä Helsingin yliopiston tutkijatohtori.

 

Linkki alkuperäiseen kirjoitukseen: http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/vr-20/1751676