Niiralankadulle uusi alikulkutunneli pyöräilylle

Kuopion pyörätieverkon kehittäminen on edennyt kohtuullisen ripeästi ja pyöräliikenne on parantunut moneen eri pääsuuntaan keskustasta katsoen. Suurena houkuttimena pyöräväylien kunnostamiselle ovat olleet kadunrakentamisen ja erityisesti vesi- ja jätevesiverkon...

Pyöräilyn pitää olla nopeaa, sujuvaa ja turvallista

Pyöräilyn edistäminen on kohtuullisen helppoa. Pyöräilylle pitää liikennemuotona tulla ne samat asiat todellisuudeksi, kuin mitä esimerkiksi autoilulla on tällä hetkellä. Pyöräilyn pitää olla nopeaa, sujuvaa ja turvallista ja erityisesti infran pitää näitä asioita toteuttaa. Näiden syiden vuoksi ihmiset pääsääntöisesti pyöräilevät.

Pyöräilyn edistäminen Kuopiossa

Viimeiset 50 vuotta yhteiskuntia eri puolilla maailmaan on suunniteltu pääsääntöisesti autoille. Tästä kehityskulusta on muutamia poikkeuksia, kuten kaikkien tuntemat Alankomaat ja sen eri kaupungit ja Kööpenhamina. Nyt kehityskulku on kääntymässä niin, että autoilun valta-asemaa aletaan purkamaan erinäisistä syistä. Yksi on niiden pyöräilyn huomattavan pieni tilantarve. Yliopistolla normaalina marraskuun päivänä oli pyöriä niin paljon, että jos pyöräilijät olisivat tulleet autoilla, olisi pitänyt rakentaa Snellmania-rakennuksen pinta-alan verran lisää autopaikkoja. Pyörät mahtuivat suunnilleen yhden luentosalin pinta-alalle.