Onni on, että Suomessa elää vahvana käsitys siitä, että kaikki ansaitsevat yhtä hyvää ja laadukasta opetusta riippumatta asuinpaikasta tai perheen tuloista. On kuitenkin hyvä muistaa, että opetuksen tasa-arvoon pyrkiminen ei saa olla ainoa tavoite.

Meillä Kuopiossakin on jo nähty ja koettu liian monta varoittavaa ja jopa vaarallista esimerkkiä koulutilojen kunnosta. Oli kyse sitten uudesta, vanhasta, pienestä tai suuresta koulusta, kaikilla oppilailla ja opettajilla tulee olla oikeus käydä koulua ja tehdä työtä sisäilmaltaan terveissä tiloissa. Me emme voi tuudittautua ajattelemaan, että koulussa on hyvä ja turvallista olla jos vain osa oppilaista tai opettajista oireilee.

On huolestuttavaa, että enää ei riitä, että vanhojen tai edes jo olemassa olevien koulujen kuntoon aletaan entistä tarkemmin kiinnittää huomiota. Kaupungin tulee pitää huoli myös siitä, että jokainen uusi koulu, oli rakentaja tai rakennuttaja kuka tahansa, on paras mahdollinen koululaisille ja koulujen henkilökunnalle.

Jokaisella kuopiolaisella on oikeus siihen, että kaupunkiin ei nouse enää yhtään koulurakennusta, joka aiheuttaa ei vain päänvaivaa, mutta myös riskiä pienten tai suurten kuopiolaisten terveydelle. Enää ei riitä vilpitön tahto eikä toivominen, nyt pitää olla pokkaa osoittaa ja vaatia vastuunkantoa.

Veera Willman

kasvun ja oppimisen lautakunnan jäsen, varavaltuutettu