Seulonta on tehokas menetelmä ennaltaehkäistä syöpäkuolemia. Suomi on ollut edelläkävijä rintasyövän ja kohdunkaulan syövän sekä syövän esiasteiden seulonnassa. Myös suolistosyöpää (paksunsuolen ja peräsuolen syöpä) on mahdollista seuloa ulosteen veritestillä ja uudella immunokemiallisella testimenetelmällä seulonnan väärät positiiviset löydökset todennäköisesti vähenevät.

Euroopan Unioni suosittaa suolistosyövän seulontaa jäsenmailleen. Suolistosyöpä on maailmanlaajuisesti miesten kolmanneksi yleisin ja naisten toiseksi yleisin syöpä. Suomessa suolistosyöpään sairastuu vuosittain 3200 ja kuolee noin 1200 henkilöä.

Suolistosyöpään on olemassa hoitomenetelmä, mikä on seulonnan järjestämisen ehto. Osa premaligneista (syövän esiaste) suolen seinämän polyypeistä on hoidettavissa tähystyksessä tehtävällä polyypin poistolla. Muutenkin alkuvaiheen syöpämuutosten hoito on kevyempää potilaalle kuin levinneen syövän. Alkuvaiheen syövän hoidossa harvemmin tarvitaan raskaita lääkehoitoja, mistä syntyy myös kustannussäästöä.

Uutta ulosteen immunokemialliseen testiin (FIT) perustuvaa seulontaa ollaan käynnistämässä vapaaehtoisissa kunnissa kuten mm Oulu, Tampere ja Jyväskylä vuoden 2019 aikana (Suomen Syöpärekisteri). Suunnitelmien mukaan suolistosyövän seulonta laajenee myöhemmin valtakunnalliseksi ohjelmaksi.

Mitä useampi kunta aloittaa suolistosyövän seulonnan, sitä varmempaa tietoa saadaan seulonnan kuolleisuutta vähentävästä vaikutuksesta ja mahdollisista haitoista. Aloittamalla suolistosyövän seulonnan vuonna 2020 Kuopio olisi taas askeleen enemmän konkreettisestikin ’Hyvän Elämän Pääkaupunki’.

Ma allekirjoittaneet Kuopion kaupunginvaltuuston jäsenet esitämme suolistosyövän seulonnan aloittamista Kuopiossa vuonna 2020.

Marja Berg ja 38 muuta valtuutettua.