Etsimme vapaaehtoisia täyttämään Vihreiden paikat Kuopion kaupungin vaalilautakunnissa ja -toimikunnissa presidentinvaaleissa 2024.

Vaalitoimikunnat työskentelevät ennakkoäänestyksen aikana 17.–23.1.2024 ja tarvittaessa toisella kierroksella 31.1.–6.2.2024 tuottaen laitos- ja kotiäänestyksen (ennakkoäänestys laitoksissa ja kotona). Vaalitoimikuntaan kuuluu puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja yksi muu jäsen sekä tarpeellinen määrä varajäseniä. Vaalitoimikunnat työskentelevät kolmen hengen vahvuudessa. Kotiäänestykset toteutetaan viikonloppuna 20.–21.1.2024 ja tarvittaessa toisella kierroksella 3.–4.2.2024. Vaalitoimikuntaan hakevan tulee pystyä sitoutumaan tehtävään koko ennakkoäänestysajaksi molemmilla kierroksilla. Jokaiselta toimituspäivältä saa palkkion ja tarvittaessa korvauksen oman auton käytöstä.

Vaalilautakunnat työskentelevät varsinaisena vaalipäivänä 28.1. ja tarvittaessa toisella kierroksella 11.2. hyvin pitkään. Vaalilautakuntaan hakevan tulee pystyä sitoutumaan tehtävään tarvittaessa molemmilla kierroksilla. Koko vaalilautakunta kokoontuu ennen vaalihuoneistojen aukeamista klo 8 äänestyspaikalle laittamaan sen kuntoon äänestystä varten. Vaalihuoneistojen ollessa auki vaalilautakuntien puheenjohtajat jakavat vuorot niin että varsinaiset ja varajäsenet pääsevät tauoille pitkin päivää. Vaalihuoneistojen sulkeutuessa useimmat puheenjohtajat ottavat sekä varsinaiset että varajäsenet paikalle suorittamaan ääntenlaskun. Ääntenlasku on ohi yleensä klo 23 mennessä ja sen jälkeen puheenjohtaja ja toinen henkilö toimittavat äänestysliput ja pöytäkirjat vielä keskusvaalilautakunnalle kaupungintalolle. Vaalilautakuntaan kuuluu puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, kolme muuta jäsentä sekä tarpeellinen määrä varajäseniä.

Vaalilautakuntien ja toimikuntien jäsenille maksettavat palkkiot:
− Vaalilautakunnan tai –toimikunnan varapuheenjohtaja 190 euroa/päivä
− Vaalilautakunnan sihteeri 190 euroa/päivä
− Vaalilautakunnan ja vaalitoimikunnan jäsen tai varajäsen 170 euroa/päivä

Vaalilautakuntaan nimettävän on annettava luottamushenkilömaksuvaltakirja jolla palkkioista peritään 21% luottamushenkilömaksu Kuopion Vihreät ry:lle.

Vaalilautakuntaan ja vaalitoimikuntaan voidaan nimetä henkilö,

1. jonka kotikunta on Kuopion kaupunki;
  2. jolla on jossain Suomen kunnassa äänioikeus kuntavaaleissa;
  3. jota ei ole julistettu vajaavaltaiseksi.

Vaaleissa ehdokkaana oleva henkilö ei voi olla vaalilautakunnan jäsenenä eikä varajäsenenä.

Vaaleissa ehdokkaana oleva henkilö tai hänen puolisonsa, lapsensa, sisaruksensa tai vanhempansa eivät voi olla vaalitoimikunnan jäsenenä eivätkä varajäsenenä. Puolisolla tarkoitetaan aviopuolisoita sekä avioliitonomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä henkilöitä. Kelpoisuuteen vaikuttava ehdokkuus tarkoittaa ehdokkuutta
missä vaalipiirissä tahansa: esimerkiksi vaalipiirissä A ehdokkaaksi asetetun sisarus ei ole kelpoinen vaalitoimikunnan jäseneksi missään kunnassa.

Kuopion Vihreät täyttää 50 paikkaa vaalilautakuntiin, joista neljä puheenjohtajapaikkaa, sekä seitsemän paikkaa toimikuntiin. Vaalilautakunnan tai -toimikunnan puheenjohtajaksi esittämältämme henkilöltä edellytämme kokemusta toiminnasta vaalilautakunnassa/-toimikunnassa vähintään kolme kertaa aiemmin. Puheenjohtajilta edellytetään myös organisointi ja johtamistaitoa. Vaalitoimikuntiin valittavilta edellytämme myös aiempaa kokemusta vaalilautakunnassa toimimisesta. Paikkojen sukupuolijako on pakottava.

Vaalilautakuntapaikat on esitetty tässä kartassa. Vihreät merkit kertovat äänestyspaikoista joissa on vielä paikkoja auki, punaiset täytetyistä äänestyspaikoista.

Vaalitoimikuntia ei ole esitetty kartassa. Avoinna on:

• varajäsenen paikka (M) 2. vaalitoimikunnassa (Puijon sairaala (KYS), Esperi Hoivakoti Alava, Inkilänkoti)
  • jäsenen paikka (N) ja varajäsenen paikka (M) 3. vaalitoimikunnassa (Puijonlaakson palvelukeskus, Palvelutalo Lepola ry, Savon Vammaisasuntosäätiön Puijonsarven palvelukoti, Leväsen palvelukeskus, Mäntykampuksen asumisyksiköt Väinölä ja Ilmatar, Attendo Kalliohovi Hoivakoti, Attendo Männistön sydän, Attendo Kuopion Portti, Mainiokoti Tiihotar, Maljapuron palvelukoti)
  • jäsenen paikka (N) 4. vaalitoimikunnassa (Niuvanniemen sairaala, Julkulan sairaala, Kuopion vankila, Invalidiliiton Asumispalvelut Oy:n Validia-talo, Savon Vammaisasuntosäätiön Särkiniemen palvelukoti, Savon Vammaisasuntosäätiön Louhumäen palvelukoti, Virekoti Victor, Kuopion Seudun Päihdepalvelusäätiön Päihdeosasto)
  • puheenjohtajan paikka (M) 5. vaalitoimikunnassa (Attendo Saariston Hoivakeskus, Attendo Rautaniemi, Ryhmäkoti Tervaniitty, Hoiva Mehiläinen Mainiokoti Kallavesi, Savon Vammaisasuntosäätiön Savolanniemen palvelukoti, Mehiläinen Ykköskoti Kuopio, Hoiva Mehiläinen Mainiokoti Pirtti, Vetrea Terveys Oy:n hoitokoti Otsola, Jaakkolan palveluasuintalo, Karttulan terveysaseman vuodeosasto)
  • varajäsenen paikka (N) 6. vaalitoimikunnassa (Hoivakoti Ollukka ja Vanhainkoti Lokottaja, Attendo Iltatuuli Nilsiän Hoivakoti, Ryhmäkoti Iltatuuli 2, Palvelutalo Tilhilä, Vanhainkoti Ainola, Tehostetun asumispalvelun yksikkö Kotikulma)
  • puheenjohtajan paikka (N) 7. vaalitoimikunnassa (Oma koti Mehiläinen Perhekoti Suomalainen, Oma koti Mehiläinen Perhekoti Rantarinne, Sipulin palvelukoti, Attendo Aurinkopuisto, Attendo Pirtinkaaren palvelukoti, Attendo Tuuttikuja, Oma koti Mehiläinen Retiisi, Vetrea EloMaria)

Jos haluat jollekin näistä paikoista, lähetä viesti yhdistyksen numeroon 050 593 1243 WhatsApp:llä tai tekstiviestillä tai sähköposti osoitteeseen kuopion.vihreat@vihreat.fi mahdollisimman pian. Ilmoita toivomasi paikka niin otamme sinuun yhteyttä.